DF Patrónka

Problém

Historické budovy a centrá sú nositeľmi histórie a tradícií. Ich zanedbanie vedie k strate prepojenia s minulosťou a oslabeniu kultúrnej identity obyvateľov. Zdevastované historické pamiatky priemyselného dedičstva narúšajú estetiku krajiny, vytvárajú dojem zanedbanosti a degradácie. Návštevníci odchádzajú s negatívnym dojmom, čo ovplyvňuje reputáciu destinácie a odrádza návštevníkov. Zanedbané historické objekty by mohli byť revitalizované na rôzne účely, napr. kultúra, turizmus, podnikanie, príp. komunitné aktivity. Ich nevyužitie znamená premárnenú príležitosti pre miestnych obyvateľov.

Schátrané a zanedbané priestory areálu v oblasti s rozvojovým potenciálom Bratislavy znižujú kvalitu života v danej lokalite. Uzavretý areál s množstvom zanedbaných a chátrajúcich budov s nízkou úroveň areálu z pohľadu udržateľnej architektúry, dizajnu a umenia, komunitného rozvoja a sociálnej inklúzie predstavuje nízku mieru atraktivity pre zaktívnenie investičnej činnosti.

Súčasťou zdevastovaného, funkčne nesúrodého areálu sú rôznorodé objekty v správe verejných ako aj súkromnými subjektov. Väčšina budov a plôch vykazujú známky modernizačného dlhu. To všetko vysiela signál, že lokalita nie je vhodná pre rozvoj a  prílev kapitálu. Zrúcané budovy či zanedbané objekty môžu byť zdrojom odpadu, znečistenia a environmentálnych rizík a predstavujú fyzické nebezpečenstvo pre obyvateľov i turistov.

Riešenie

Vybudovanie a revitalizácia nového areálu BSK – moderného sociálno-kultúrno-vzdelávacieho centra v areáli Patrónka, ktoré bude poskytovať adresné služby na základe individuálnych potrieb užívateľov v dlhodobo udržateľnom areáli a v partnerskej spolupráci. Premena schátraného priemyselného areálu na moderné sociálne, kultúrne a vzdelávacie centrum. Projekt zahŕňa nielen obnovu budov, ale tiež funkčný a estetický verejný priestor so zeleňou.

Kreovanie a revitalizácia územia dlhodobo zanedbanej priemyselnej časti Patrónka Transformácia areálu Patrónka na moderný mestský hub. Prekonávanie mentálnych a sociálnych bariér v rámci novovzniknutej rôznorodej komunity a jej spoločných aktivít – študenti strednej školy CIS, klienti DSS Rosa a Spojenej školy, študenti Školy umeleckého priemyslu, študenti ostatných škôl a odborná i laická verejnosť.

Využitie industriálneho dedičstva predovšetkým v prospech verejnosti, rozvoja kreativity deti a mládeže, podpory a prezentácie kreatívnych talentov, integrácii rôznych funkcií v rámci jedného areálu. Kultúrne a vzdelávacie priestory, športoviská a rekreačné zóny sú navrhované tak, aby vytvárali harmonický celok, v ktorom nájdu uplatnenie sociálne, kultúrne a vzdelávacie inštitúcie.

Napĺňanie cieľov udržateľného rozvoja

  • Rozvoj kreativity detí a mládeže: Tvorivé dielne, kurzy a workshopy podporujú rozvoj talentu a zručností mladých ľudí.
  • Prístup k vzdelávaniu: Centrum môže poskytnúť vzdelávacie programy pre rôzne vekové kategórie a sociálne skupiny, čím zvyšuje prístupnosť inkluzívneho a rovnocenného vzdelávania pre všetkých.
  • Ochrana a nové využitie zdevastovaných historických pamiatok priemyselného dedičstva v prospech verejnosti.
  • Revitalizácia budov: Obnova starých budov prispieva k zlepšeniu vzhľadu mesta a vytvára nové verejné priestory.
  • Inkluzívnejšie, bezpečnejšie, odolnejšie a udržateľnejšie mestá a ľudské sídla.
  • Udržateľné mestá: Centrum môže slúžiť ako príklad udržateľného rozvoja a inšpirovať ďalšie podobné projekty.
  • Vybudovanie zodpovednej a inkluzívnej spoločnosti pre udržateľný rozvoj, zabezpečenie prístupu k spravodlivosti pre všetkých.
  • Sociálna inklúzia: Centrum môže byť priestorom pre stretávanie sa ľudí z rôznych sociálnych skupín, čím podporuje sociálnu inklúziu.
  • Kultúrna diverzita: Podpora a prezentácia kreatívnych talentov prispieva k zachovaniu kultúrnej rozmanitosti.

Napĺňanie cieľov udržateľného rozvoja

    • Rozvoj kreativity detí a mládeže: Tvorivé dielne, kurzy a workshopy podporujú rozvoj talentu a zručností mladých ľudí.
    • Prístup k vzdelávaniu: Centrum môže poskytnúť vzdelávacie programy pre rôzne vekové kategórie a sociálne skupiny, čím zvyšuje prístupnosť inkluzívneho a rovnocenného vzdelávania pre všetkých.
      • Ochrana a nové využitie zdevastovaných historických pamiatok priemyselného dedičstva v prospech verejnosti.
      • Revitalizácia budov: Obnova starých budov prispieva k zlepšeniu vzhľadu mesta a vytvára nové verejné priestory.
        • Inkluzívnejšie, bezpečnejšie, odolnejšie a udržateľnejšie mestá a ľudské sídla.
        • Udržateľné mestá: Centrum môže slúžiť ako príklad udržateľného rozvoja a inšpirovať ďalšie podobné projekty.
          • Vybudovanie zodpovednej a inkluzívnej spoločnosti pre udržateľný rozvoj, zabezpečenie prístupu k spravodlivosti pre všetkých.
          • Sociálna inklúzia: Centrum môže byť priestorom pre stretávanie sa ľudí z rôznych sociálnych skupín, čím podporuje sociálnu inklúziu.
          • Kultúrna diverzita: Podpora a prezentácia kreatívnych talentov prispieva k zachovaniu kultúrnej rozmanitosti.